Skip to content

kunskap

september 24, 2008

Jag har funderat länge på varför människor håller så stenhårt på den kunskap och erfarenhet de har, och absolut inte är glada för att dela med sig.

Jag har ett par förklaringar men jag tror inte jag tycker om någon av dem…

  • Kunskap är makt – håll kunskapen för dig själv så kan ingen annan hota dig i din roll
  • Okunskap ger ett lättstyrt folk

Två av mina många funderingar runt varför.

Varför tar jag upp detta här? Är inte detta politisk blogg?

Jo – är inte detta en av politikens svårigheter då?

Ja, jag generalliserar grovt naturligtvis, men jag tittar mig omkring i lilla Höganäs, i Skåne, i Sverige, i Europa och i Världen och tycker mig se mönstret – med olika skiftningar i kulören kanske, men samma mönster.

Politik är inte ett mode – det är en livsnödvändighet för otroligt många människor!

Så ibland hittar man de där pärlorna som delar med sig av både sig själv och sin kunskap – och magi uppstår – och som ger en tron på människan tillbaka.

Politik och mänskligt väsen ligger inte alls långt bort från varandra…

Jag tänker dela med mig… även i fortsättningen

Lolo

3 kommentarer leave one →
  1. Anders permalink
    september 24, 2008 14:33

    Politik kommer av det grekiska ordet πόλις (pólis), ”stadsstat”, och betyder ordagrant översatt ”det som rör staten”. På svenska har ordet två grundbetydelser. Det kan å ena sidan beteckna maktutövandets processer (engelska: politics) och å andra sidan en specifik politiks innehåll (engelska: policy).[1] Dock är politik ett omstritt begrepp med många definitioner. En minsta gemensam nämnare är att begreppet alltid syftar på offentlig maktutövning och den process som bestämmer hur den offentliga makten utövas, det vill säga maktkamp. Vissa har argumenterat för att politikbegreppet bör vidgas till att innefatta fenomen som normalt betraktas som privata (till exempel intresseorganisations-, arbetsplats- och familjeangelägenheter) eftersom dessa anses påverka resultatet av den offentliga maktutövningen och maktkampen i hög grad.[källa behövs] Tilläggas kan att ordet idiot kommer av grekiskan idiotes som betyder en ‘privat man’, det vill säga motsatsen till statsman, politiker.

    Politik är alltså, i dess andra betydelse, även en benämning på idéer eller visioner om hur samhället ska styras eller hanteras i olika partfrågor, det vill säga det som oftast förs fram inom politiska partier. I akademiskt hänseende studeras politik och politiskt relaterade ämnen inom bland annat statsvetenskap, nationalekonomi, politisk filosofi och sociologi. De politiska idéernas historia är ett delområde av idéhistoria.

  2. louisestjernquist permalink*
    september 24, 2008 14:53

    så var det klarlagt och tydliggjort!
    Det tackar vi för!! 😉

  3. Ingegärd Sundell permalink
    mars 5, 2010 04:17

    Så sant, Louise! Så oerhört mycket lättare allt skulle bli om vi kunde dela med oss av vårt kunnande och våra erfarenheter; så mycket snabbare utvecklingen, förändringar till det bättre, skulle gå. Då menar jag – och du också, förmodar jag – sådant som man ger till andra för att hjälpa dem framåt.
    Med min långa erfarenhet av livet och av yrkesliv både som lärare och journalist, har jag känt att man oftast får mycket tillbaka om man delar med sig till andra. Detta märkte jag i synnerhet som lärare. Kollegorna där var betydligt generösare än mina journalistkollegor. Många journalister som hävdar att de hjälper de svaga, gör det sällan, om de inte får sin egen byline – med bild! Och vi känner ju sådana politiker också 🙂
    Precis som du säger så handlar det förstås om att man är rädd att förlora sin position, att själv bli mindre, och det tyder på osäkerhet och rädsla. Den som är säker i sin roll har lättare för att ge åt andra. Skönt att du tänker fortsätta med det!

Kommentera

