Skip to content

Fra – kvinnorna

september 27, 2008

Så var det lördag – och jag tror jag låtit FRA informationen från gårdagen malas igenom hela natten… om det blivit någon rätsida på eländet vågar jag inte säga ännu – det får väl kanske söndagen utvisa.

Jag kan vända och vrida det hur många gånger som helst och fortfarande tycka att det är fundamentalt fel.

Stackars kvinnor från folkpartiet som kämpat så – jag kan inte tänka mig att de i själva verket är helt nöjda – men någon har sagt till mig att politik är att kompromissa. Det kan jag köpa – men att kompromissa om sina ideal och det man i själ och hjärta tror på är nog inte alls kul.

De kämpade tappert – ära och berömmelse för det!

Flera har funderat runt varför det är just kvinnorna som sticker ut hakan?

Men det är ju självklart att det är kvinnorna som går i första rummet! Varför?

ok… om vi försöker göra detta kort och lättbegripligt… häng med mig nu.

  • Kvinnan är av naturen en seg och envis varelse (kolla med din egen hustru eller flickvän)
  • När kvinnan tror på något på allvar ger hon inte upp utan strid
  • Kvinnan är van vid att slåss för sin övertygelse även mot sina egna män (om än kanske inte våldsamt *flinar*)
  • Kvinnan har genom historien tagit skit för massor av männens märkliga idéer (häxjakt är bara ett exempel)
  • och sist men inte minst…
    BAKOM VARJE STOR MAN STÅR EN STARK KVINNA!

Nu när vi har kommit så långt med civilisationen i Sverige att kvinnan själv får lov att föra sin talan (glöm inte att det inte är alltför många år sedan kvinnan fick allmän rösträtt) blir det per automatik hon som står i första rummet när det gäller svåra frågor – då har männen någon att skylla på!!! *skrattar högt*

Lite skämt lite allvar mina vänner – – – – – – > 😉

Jag kan naturligtvis bara utgå från egna erfarenheter – men man kan se en hel del indikationer om man tittar bakåt i historien.

Det får vara hur det vill men undertecknad häxa hade säkert blivit bränd på kyrkbacken!

Håll fanan högt!

Lolo

3 kommentarer leave one →
  1. september 27, 2008 14:38

    Jag behöver inte övertygas om kvinnors kompetens och drivkrafter. De saker du räknar upp kan man säkert applicera på vissa män också…

    Min reflektion om att det enbart var kvinnor inom Fp som opponerade sig mot FRA tror jag har andra orsaker än bara att kvinnor skulle vara mer trogna sina ideal, eller vara särdeles slitstarka. En spekulation som framkommit är att alla av dem är även aktiva i nätverket Liberala kvinnor, och det är i denna gruppering som motståndet har växt och koordinerats.

    Men i vilket fall, så har de gjort ett stort arbete som förtjänar en eloge!

  2. september 28, 2008 09:28

    De sex var kvinnor, men också nya el tämligen nya i riksdagen. Ännu ej deformerade av makt-strukturen i riksdagen.

    P g a strukturen så blev det en dålig kompromiss, vilket inte är kvinnornas fel. Menmakten ville inte ha en utredning, den ville ha ett snabbt ”beslut” som skulle ta död på den offentliga debatten.

    Sen kan makten ta tillbaka det som idag kan ses som eftergifter. Genom att fila på detaljerna – åt fel håll.

  3. louisestjernquist permalink*
    september 28, 2008 10:35

    Så summa kardemumma:
    De ”nya” och ännu ej deformerade har fortfarande sin ”tro” på ideal kvar – och detta måste makten kväva…

    Jag tror nog inte att den offentliga debatten tystnar på grund av kvävning.

Kommentera

