Skip to content

Fyra års studielån räcker inte till alla utbildningarna!

februari 26, 2009

Förslaget om att sänka studielånslängden till fyra år är inte alls kul!

Utan att ha satt mig in i varenda liten detalj så reflekterar jag som hastigast över det faktum att många utbildningar faktiskt kräver mer än fyra års studier!

Hur löser man då det?

Vad jag har förstått så är det bland annat läkare och jurister (två ganska viktiga yrken kan tyckas) som kräver längre studier. Har du då dessutom varit tvungen att ta studielån för en ny gymnasieutbildning lämnar det inte mycket utrymme för fortsatta studier.

Det måste finnas bättre sätt att lösa den ekvationen (som gissningsvis handlar om pengaflödet) än att begränsa människors möjligheter!

Lolo

3 kommentarer leave one →
  1. lasse permalink
    februari 26, 2009 10:32

    Det finns INGET land där studerande har så bra ekonomiskt som i Sverige. Förutom i Saudiarabien men där gäller det inte alla.
    Jag blir bekymrad då många studerande säger ”det blir knappt nåt över till nöjen”. Vad då över? Studier är en personlig investering.Och och mest illavarslande kommentarer är väl de som skriver. ”Alla andra har fått löneförhöning men inte vi som studerar”.LÖN???

  2. apan apansson permalink
    februari 26, 2009 13:28

    Vem skrev något om mängden studiemedel. Klagomålet handlade väl om att de möjliga åren skulle minksa till fyra. Det är en sak att säga att man lever bra på studiemedlen, en annan att säga att man får så mycket över att det räcker.

    Och ja, man kan leva ganska bra på studiemedel, men är det möjligt att få så mycket över att det räcker till ett år extra? Svaret är nej. Inte ens om man skippar det där med nöjen. Och jag förstår inte hur lasse tänkte… Man har ingen lön, det stämmer. Men det är ändå ett heltidsjobb att studera, så man hinner inte skaffa pengar på annat sätt. Och ingen människa mår bra av att inte ha råd med ens det minsta av fritid.

    Studiemedlet är på 7800/mån utom över sommaren (man är inte ledig, man är arbetslös!) Ta bort 2500-3500 (minst) för hyra. Kvar är 5300-4300 (och 2500 är så lågt att jag inte vet om det finns längre).

    Dra sedan bort ca 1500/mån för mat (vad jag gör av med), 500/månad i medel för kurlitteratur. Resterande 2300-3300 skall räcka för tandläkarbesök, transport, kläder, kåravgift, allergimedicin, möbler,…

  3. lasse permalink
    februari 26, 2009 17:14

    Jag förstår att du inte förstår hur jag tänker.

Kommentera

