Skip to content

Chefer bör föregå med gott exempel!

mars 4, 2009

Läser i dagens HD om metalls uppgörelse gällande sänkta löner för att rädda jobben. Har följt det på nyheterna och radio också under de senaste dagarnas debatt.

Oavsett vad jag tycker om löneminskning – det är ett tveeggat svärd i mina ögon, men absolut ett alternativ till arbetslöshet – så tycker jag att chefer borde föregå med gott exempel.

Vilka signaler skickar det annars till de anställda som villigt går med på att sänka lönen för att skydda sitt arbete?

IF Metall anser att det hade varit en styrka om tjänstemannafacken också hade stått bakom krisuppgörelsen. Veli-Pekka Säikkälä tror att tjänstemännen kommer att tvingas dra sitt strå till stacken.

– Om inte tjänstemännen berörs blir det inga lokala avtal.

I kärvare tider krävs starkt och tydligt ledarskap – men också ledarskap som förstår psykologi! Att säga nej till sänkta chefslöner när ”knegarna” är villiga är dumt och psykologiskt osmart för att uttrycka det lindrigt. Det är klart att det måste vara ok att tjäna pengar, till och med mycket pengar, men lite vanligt ”hyfs” borde man kunna unna sig när man har en inkomst som vida överstiger det som knegarna faktiskt är villiga att sänka. Chefer ta ert ansvar!

Lösningen är dessutom inte permanenterad!

Jag är liberal i själ och hjärta och tror stenhårt på människan. Vad jag har svårt att förstå är varför alla lösningar, även tillfälliga sådana, som går utanför ramen av det normala är så skrämmande? Människan är av naturen rädd för sådant den inte känner till…

Socialdemokraterna hojtar om att regeringen konspirerar för ett låglöneSverige – men suck!

Jag föredrar att leva nu och vara närvarande i verkligheten, inte hitta sagor att fabulera om – dem berättar jag för mina barn på kvällarna!

I kölvattnet av diverse bonusar till chefer runt om i Sverige är det inte underligt om vi gräsrötter reagerar faktiskt. Även om man inte tillhör de fabulerande och sagoberättande socialdemokraterna kan man vara solidarisk och skilja rätt från fel.

Mina 25 öre

Lolo

4 kommentarer leave one →
  1. Andreas permalink
    mars 4, 2009 09:41

    Jag antar att du då också tycker att Saab-chefen och andra chefer ska dra ner på sin arbetstid i analogi med avtalet för arbetarna? Eller ska cheferna få sänkta löner rakt av?

  2. louisestjernquist permalink*
    mars 4, 2009 09:45

    Ska arbetarna ha sänkta löner rakt av tycker jag att cheferna ska sänka sina först för att föregå med gott exempel och skicka tydliga och sunda signaler nedåt i leden så att säga.

  3. Anders permalink
    mars 4, 2009 15:37

    Men arbetarna får ju inte sänkta löner ”rakt av”…

    De får sänkt arbetstid på samma gång, något dom skall vara väldigt glada att deras VD inte får. Om ledningen tar 20% ledigt finns det mindre arbetstid att använda till att leda företaget ut ur krisen.

    Det är klart att det svider för de anställda, men dom borde se upp till cheferna för de är deras enda hopp i sammanhanget. Dom kan inte göra det bättre själv, för hade dom det hade dom inte stått på golvet. Livet är både enkelt och tragiskt ibland…

Trackbacks

  1. Höganäs sparande i lågkonjunkturens spår « Louise for Peace

Kommentera

