Skip to content

Dags att sluta vara rädda! Civilkurage tack.

mars 25, 2009

Jag har alltid pratat om individens frihet och ansvar – handling konsekvens och rättigheter och skyldigheter.

Det kommer upp titt som tätt i de allra flesta diskussioner både politiskt och i samtal mellan människor i allmänhet.

Läste på Tobias Krantz blogg att han efterlyser fler politiker som säger till om just detta med eget ansvar – och sällade mig genast till församlingen!

Jag skulle vilja gå lite längre än så faktiskt… jag vill efterlysa människor som ser sitt eget ansvar och sin egen del i vad som sker. Det är alltid lättare att skylla på systemet (som förvisso är nog så komplicerat och inte alltid fungerar optimalt) än det är att se sig i spegeln och inse sanningar om sig själv och omvärlden som kanske inte smakar jordgubb.

Men jag sticker gärna ut hakan i frågan…

Alla bär vi ett ansvar för våra handlingar, små som stora.

Människor är av naturen rädda för förändringar och sådant de inte känner till – men i en global värld är det dags att sluta vara rädd.

Funderingar i skrivande stund…

Lolo

No comments yet

Kommentera

