Skip to content

EU är faktiskt precis så viktigt – rösta i valet!

april 14, 2009

Läser med glädje Tina Acketofts insändare på debatt i HD idag.

Hon uttrycker tydligt vikten av att faktiskt rösta i valet den 7 juni – och dessutom en hel del skäl varför det är viktigt. Jag har filosoferat lite på varför svensken i allmänhet (ja jag generaliserar) inte intresserar sig så mycket för vad som händer i EU och varför de inte går till valurnorna. Ser man sanningen i vitögat så är det inte en grov generalisering heller eftersom bara ungefär 37 % av alla röstberättigade faktiskt röstade i förra EUparlamentsvalet.

Varför struntar vi i det då?

Mina egna tankar följer ganska enkla banor och kommer ganska raskt fram till att det känns för främmande, för långt borta och att vi helt enkelt inte vet exakt hur beslut och händelser i Bryssel påverkar oss. Jag kan ta ett tydligt exempel:

Vid ett besök på den lokala trädgårdshandeln under påsken letade vi efter något som kallas för rotningsmedel. Detta är enkelt uttryckt ett mjöl man doppar stjälkarna i innan man sticker ner dem i jorden för att få fler plantor. Vi letade och letade och till sist frågade vi personalen. En av kvinnorna hade en svag aning om att det var något om EU och att det inte fick säljas eller att Sverige motsatt sig försäljningen för att det innehöll saker som inte fick lov att säljas i Sverige. Nu väntades det besked och Sverige kunde dra ut på det ett helt år. Den andra kvinnan tittade storögt på sin kollega och utbrast:

”inte EU väl? De har väl inte med sådant att göra?”

Jag kunde glatt ta en kort diskussion med dem båda och informera om att ”EU kan visst och gör dessutom. Gå och rösta!”

Stort eller smått – gillar eller inte gillar EU – insatt eller fullständigt novis – det spelar ingen roll, vi är redan medlemmar i EU!

Om man inte går till valurnan och röstar den 7 juni (och naturligtvis röstar på Folkpartiet då vi är det i särklass mest EU inriktade partiet (*flinar*) så har man försuttit sin chans att påverka. Då kan man heller inte luta sig tillbaka i soffan och förnöjt utbrista något i stil med:

”Allt är EUs fel! Förbannade politiker!”

Jag håller helt med om att EU undervisning i skolorna är viktigt. Kommande generationer blir betydligt mer välrustade om de får med sig kunskapen från undervisningen.

Jag ser fram emot den dag då mina döttrar undervisar och förtydligar EU för mig och inte tvärt om – en dag jag är övertygad om kommer och säkert mycket tidigare än jag kan tänka mig nu – trots att jag ändå räknar mig till ganska upplyst i frågan.

Lolo

One Comment leave one →
  1. april 15, 2009 00:37

    Jamen, EU är ju ett uppenbart skitprojekt som avskaffar demokratin och ersätter lag med tyranniets godtycke i form av ”EU-direktiv” med understöd av mutade svenska ”EU-parlamentariker” som lever lyxliv på folkets bekostnad, håller sig undan och vägrar svara på frågor. Vi svenskar har verkligen låtit oss förnedras alltför länge, och inför kommande val bör i första hand komma i fråga partier som är mot EU, det är väl Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet, har jag för mig. Den korrekta parollen är absolut entydig: SVERIGE UT UR EU!

Kommentera

