Skip to content

Ordning på torpet!

april 14, 2009

Debatten blossar redan het efter senaste nyheterna om skolans värld. (Läs även Aftonbladet och Expressen)

Alliansregeringen är nu överens om att elever i grundskolan ska kunna tilldelas en skriftlig varning, en möjlighet som i dag enbart finns på gymnasiet. Den som gjort sig skyldig till ”upprepade förseelser eller fortsatt olämpligt uppträdande eller en allvarlig förseelse” ska kunna varnas av rektor, enligt en promemoria från utbildningsdepartementet som SvD tagit del av.

Blogginläggen är många t ex: Christer Nylander, Emanuel, Christermagister och Nicklas Frykman. Jag kunde länkat till många fler men valde några som jag personligen tyckte var intressanta.

Ok…

Att det behövs tydliga ordningsregler i skolan är ingen hemlighet eller nyhet. Att föräldrar har ansvar för sina barn är heller inget nytt (även om det kanske inte fungerar ibland och det är då samhället måste gå in – det är allas vårt gemensamma ansvar!) och det är inget nytt att många lärare också kanske hade behövt lite disciplinering av sin undervisningsteknik.

Behöver då de disciplinära åtgärderna vara så hårda?

Här är jag tveksam. Det är nog ett måste ibland tyvärr även om man önskar att så inte var fallet. Men jag blir mörkrädd när jag tänker på detta verktyg i fel händer – det vill säga en lärare eller rektor som av abstrakta skäl inte använder det på rätt sätt!

Samma gäller för alla de disciplinära åtgärder man får använda sig av – och även de skriftliga omdömena som införts.

Om de verktygen hamnar i fel händer är de inte verktyg längre utan regelrätt bestraffning och mobbning!

Att bli utslängd från lektioner för att man ställer frågor som läraren inte vill/kan svara på är inte kul – och inget som en lärare borde syssla med. Ändå sker sådant dagligen överallt. Ska detta fungera utan att slå hårt på elever som redan ”hänger löst” måste nog alla vuxna i skolans värld – och även utanför – kliva upp ett par pinnhål i sin mentala utveckling. Det kräver noggrann rättvisekänsla och ryggrad! Dessutom måste man kunna sätta sina egna känslor åt sidan och se objektivt på alla situationer. De elever som spelar ut har oftast en anledning och det är anledningen i sig man ska åt!

Att utredningar, preventivt arbete och uppföljningar är en självklarhet i vilken disciplinär åtgärd som helst tar jag förgivet faktiskt men…

Det hjälper inte att plåstra om skoskavet när benbrottet sitter kvar!

Alla barn ska ha samma rättigheter och skyldigheter Så även vi vuxna. Barn gör som vi gör – ett känt fenomen.

Låt oss alla bli vuxna som gör bra så att barnen också gör det.

Lolo

Annonser
2 kommentarer leave one →
  1. april 14, 2009 16:14

    Ja, det är ett av problemen med de nya befogenheterna. Om de används i undantagsfall och klokt är det inga problem, men det är risk att de uppfattas som åtgärder som är OK att ta till mer regelbundet eftersom politiken fokuserar så stadigt på dem. Då raseras utvecklingen mot demokratiska och ansvarstagande elever som vi har kommit ganska långt med. Vi får tillbaka de skrämda eleverna som lär sig ytliga kunskaper utantill och inte är en del av det demokratiska samhället.

Trackbacks

  1. Det hade nog varit en ögonöppnare! « Louise for Peace

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: