Skip to content

Ta ställning för yttrandefrihet!

april 21, 2009

Efter Sveriges beslut att bara medverka på tjänstemannanivå har nu FN mötet urartat efter att Irans president höll ett hätskt tal.

Ja urartningen skedde nog inte för att Sverige inte hade ministrar med – så stora är vi inte här i Sverige – men dock var den svenska representanten med i uttåget från konferensen.

Den röd-gröna röran (s, v och mp) har kritiserat detta hårt men jag börjar lära mig att det inte hade spelat någon större roll vad den svenske representanten hade gjort så hade oppositionen kritiserat det i alla fall. Det är praxis att hoppa på allt som de politiska motståndarna gör uppenbarligen. Jaha, då får de hoppa då. Jag tycker personligen att markeringen är tydlig och bra även om jag inser att konflikten i mellanöstern inte har en sida. Den tärningen har snarare 8 sidor! Att ta ställning för demokrati – mot begränsning i yttrandefrihet är för mig en bra sak!

Det för oss så självklara – att kunna säga och tycka vad vi vill utan att vara rädda för att sätta livet till – är inte alls så självklart i stora delar av världen.

När det gäller ”hoppandet” från oppositionen – ja eller vilket håll det än kommer ifrån – har jag bara en sak att säga:

Var lite kreativa istället och tänk självständigt – vi har den förmånen i Sverige! På så sätt kanske fler effektiva och bra lösningar hade framkommit.

Avvaktar med spänning fortsättningen på FN mötet.

Lolo

3 kommentarer leave one →
  1. ronny svensson permalink
    april 21, 2009 15:03

    hej lollo.
    har läst dina åsikter

    irans president om israel är rasister.

    jag tyckte att det var grymt fel att lämna salen.
    sedfan får man tycka vad man vill om muslimer.
    vet du vem som mördade folke bernadotte
    jo det gjorde israels förstepresident ben gurian
    han tiihörde något som hette ster ligan.

    det är väl att jag är liberal i mitt hjärta.

    ha det. vännen ronny.

  2. ronny svensson permalink
    april 21, 2009 15:07

    hej lolo.

    frihet under ansvar är min melodi

    liberala hälsningar

    mjöhultaren…..

  3. Ahchmad permalink
    april 23, 2009 02:37

    Look, who is talking?
    Hans Dalhgren och några andra som gick ut???
    Vad handlar det egentligen om?
    Det första rasistiska folkmordet i 1900 talet var på armenier av turkar 1915.
    Sverige vägrade att erkänna detta i juni förra året pga att Svergie inte har moral fast det fanns svenskt ögonvittne som var Alma Johansson.
    Jag förstår inte europa. Det är yttrandefrihet när det gäller att förnedrar profeten Mohammad eller Jesus men inte judendomen.
    Turkiet kritiserade Israel för massaker mot palestinier och Israel ville ge tillbaks genom att kritiserade Turkiet för folkmordet på armenierna fast Israel vill inte erkänna det officiellt pga strategiskt förhållande med Turkiet. Det är samma sak med USA.
    Hans Dahlgren glömt kanske att Svergie hjälpte Hilter under andra världskriget.
    Sverige borde skämmas för det som är.
    24:e april är det en minnesdag för det första rasistiska folkmordet som var på armenierna i 1900 talet.
    Minns det om du har nåt mänskligt i blodet.
    Friheten för palestinier,
    Noubar är armenier

Kommentera

