Skip to content

Angående FN mötet

april 23, 2009

Upprörda känslor svallar efter Irans presidents uttalanden på FN mötet och den svenske delegatens val att lämna mötet skapar många kommentarer både för och emot.

Som sagt, problematiken i mellanöstern har knappast bara en sida…

Personligen tycker jag att ett folk som blivit hårt utsatta (Palestinier, Judar, Armenier eller Samer och Indianer för den delen, listan kan göras lång) kanske borde vara de första att inte behandla andra på liknande sätt. Alltså borde alla inblandade parter faktiskt ta sig i kragen. En människa är en människa oavsett etnicitet, kön eller religion.
Att bli förföljd, torterad eller dödad för att man har en avvikande åsikt åt något håll är aldrig ok i min bok – och därmed är det heller inte ok på något sätt att förfölja tortera eller döda för politisk åsikt, uttalanden som måste stå för varje individ i vilket fall som helst eller att döda i religionens namn.

”Vi lär av historien att människan INTE lär av historien”

Ett gammalt beprövat ordspråk som aldrig tycks förlora sin vikt.

Vad som hänt tidigare kan vi inte göra något åt – det vi kan göra är att INTE göra om samma dumheter som mänskligheten gjort innan!

I min bok är det tolerans, acceptans, förståelse och förlåtelse som är melodin även om jag inser att det är en lyx som är oss förunnat att kunna tänka så. Om jag fostrade mina barn utan mat eller levde i brinnande krig hade överlevnad varit det viktigaste och reptilhjärnan tagit över skulle jag tro.

Lolo

One Comment leave one →
  1. Jan Sjöberg permalink
    juni 2, 2009 10:44

    Ett annat liknande bra uttryck är : Om du är frisk önskar du tusen saker – men om du är sjuk önskar du bara en och det är att bli frisk”.
    Må väl Lolo, önskar
    Janne

Kommentera

