Skip to content

Det hade nog varit en ögonöppnare!

april 27, 2009

Fp Ängelholm vill föreslå betyg på lärare

Debatten fortsätter i dagens tidning.

Elever vill sätta betyg på sina lärare står det i HD idag och i Malmö har det gjorts sådana betygsättningar sedan 2006 – med gott resultat och positiva erfarenheter.

Utbildningsdepartementet är visst inte så intresserade, vilket jag tycker är synd.

Om jag ska filosofera fritt en stund går mina tankar genast tillbaka 20 år i tiden, när jag själv var elev och faktiskt tyckte att man just skulle betygsätta lärarna. Allt fokus låg ständigt på elevernas prestationer och jag minns att jag många gånger var djupt frustrerad när man inte fick de svar som behövdes för att förstå eller utveckla tankarna och ämnet vidare. Det kanske ska nämnas att jag var en vansinnigt frågvis elev – men frågor är inte en ursäkt att hänvisa en elev till korridorstudier.

Hade jag den gången haft möjligheten att betygsätta mina lärare tror jag att jag både varit kompetent nog att göra det (bara genom att vara elev och tonåring) och dessutom klarat av att vara objektiv. Skolan har utvecklats otroligt mycket på 20 år, men vissa saker är desamma. Det finns dåliga lärare och dåliga elever – så enkelt är det.

Till skillnad från eleverna så blir inte lärarna granskade av nationella prov, betyg, utvecklingssamtal och skriftliga omdömen – som allihop är viktiga verktyg i sammanhanget för elevernas skull – och att som elev kritisera en lärare, om än konstruktivt och välargumenterat, ger oftast ingenting.

Tittar man på vad möjligheten att betygsätta lärarna gett för resultat i Malmö blir man riktigt glad och inte sjutton låter vi våra chefer betygsätta oss anställda utan att vi har en möjlighet att utvärdera dem också! Det görs ju kontinuerligt och är ett fantastiskt utvecklingsverktyg för arbetslagen, företaget och i slutändan den ekonomiska balansen.

Ungdomar är många gånger klokare än oss vuxna som tenderar att krångla till saker och ting, men rätt ska vara rätt och lagom doser av ansvar är nyttigt. Som jag berört tidigare:

Att det behövs tydliga ordningsregler i skolan är ingen hemlighet eller nyhet. Att föräldrar har ansvar för sina barn är heller inget nytt (även om det kanske inte fungerar ibland och det är då samhället måste gå in – det är allas vårt gemensamma ansvar!) och det är inget nytt att många lärare också kanske hade behövt lite disciplinering av sin undervisningsteknik.

Att låta elever sätta betyg på lärare är ett fantastiskt bra sätt att just disciplinera undervisningstekniken. En bra chans att få upp ögonen!

Lolo

No comments yet

Kommentera

