Skip to content

Mycket snack och lite verkstad!

maj 28, 2009

Läste i HD om händelsen vid Sundstorget i Höganäs som lyckligtvis gick väl. Läste också kommentarerna på hd.se…

Nå, här kommer mina 25 öre om diverse… som jag suttit inne med ganska länge av olika anledningar, men framförallt för att jag tycker det är tarvligt att använda sig av funktionshindrade som slagträ i en ful debatt som bara går ut på att hitta felaktigheter hos styrande politiker och inte alls att hitta lösningar! Nog är det så många gånger att jag inte håller med alla beslut som fattas inom alliansen i Höganäs, men det handlar om givande och tagande – och när det gäller funktionshindrades rättigheter kan ni ge er *** på att jag bevakar och gör vad jag kan för att helheten ska bli så god som möjligt! Som en fotnot kan nämnas att LSS lagen drevs igenom av Bengt Westerberg – och han var folkpartist.

Jag mottog häromveckan ett brev från HSO i Höganäs där tre frågor ställdes som gäller funktionshindrade. Alla partier har fått samma brev och vi har fram till den 14 juni på oss att svara. Jag tänker inte gå ut och hävda att jag talar för hela fp Höganäs på något sätt, men jag talar banne mig för mig själv! Vad är då min inställning?

Sluta att utnyttja olika forum för egen räkning och för pajkastning! Frågorna som rör funktionshindrades rättigheter och möjligheter till ett så fullvärdigt liv som möjligt är lagstadgat och bör hanteras därefter – MED OBJEKTIVITET OCH REALITET SOM LEDORD!

Det är rent ut sagt löjligt att vissa frågor dras i långbänk för att personkemin inte stämmer mellan olika människor, för att inte tala om oproffsigt!

Folkpartiet har slagits hårt för att få till det handikappombud  som nu finns anställt – dvs Sylvia Månsson, och bara det var en historia för sig själv!

Med en ombuskvinna på plats som bevakar funktionshindrades rättigheter tycker jag att hon ska göra just det och jag vet inte riktigt varför ytterligare en resurs borde tillsättas så som HSO tycker. Däremot är det självklart att ALLA handikapporganisationer bör rådfrågas som remissinstanser när det är frågor som berör, vilket är en del.

Att åtgärder för att se till att tillgängligheten på allmänna platser tillgodoses är lika självklart, och är även det en fråga som jag tänker bevaka.

Men jag tänker också även i fortsättningen hålla mig objektiv och göra mitt bästa för att INTE kasta pajer, leta fel eller anklaga åt vare sig det ena eller andra hållet.

Vad gagnar det våra funktionshindrade, äldre eller andra utsatta grupper används som vapen i en politisk debatt för att försöka skaffa sig billiga politiska poäng?

Vad gagnar det våra ungdomar att samma sak sker där?

Ja jag är  resultatinriktad men jag är också visionär… I min vision ingår samarbete, kompromisser och lösningar som ger något – inte ”mycket snack och lite verkstad”.

Lolo

3 kommentarer leave one →
  1. ronny svensson permalink
    maj 28, 2009 13:07

    hej lollo.

    jag är helt enig med dig

    vi har alla samma männniskovärde
    så är det och så kommer det att förbli.

    vän ronny svensson

  2. Anders permalink
    maj 28, 2009 14:39

    Jädrar anåda… Bra sagt.

Trackbacks

  1. ange miljöskäl utan skäl? « Louise for Peace

Kommentera

