Skip to content

Upprop! Vad tycker NI är viktigt?

oktober 1, 2009

Politiken är ett måste, faktiskt livsnödvändigt – men ändå betraktas det fortfarande av många människor som ett stort tabu, något man inte pratar om.

”Diskutera aldrig politik eller religion, då blir man osams med folk”  – jag tror alla har fått höra den frasen någon gång… Ändå är det faktiskt otroligt mycket just politik som diskuteras överallt, vid köksborden, i sofforna framför TV’n, på lunchrestauranger, pubar och på många andra ställen. När man påpekar det får i alla fall jag ofta höra:

”Ne-hej-då det är i alla fall INTE politik!”

I min bok är det just det – politik! När man pratar om skatter, försäkringskassan, skolor, äldrevård, sura gubbar/tanter på jobb, facket, vatten och avlopp, gator, handikappade, mjuka värden, hårda värden, egna företag, kommunen, klimatet, var man sparar, var man handlar, priserna som stigit på allt, åkermarker, djurrätt, slakt, matprodukter, osv, osv i all oändlighet – vad är det då? I dagens värld är till och med vädret politik!

Jag diskuterar ofta och gärna allt och lite till, inte för att jag tror mig ha alla svaren utan för att jag vill åtminstone FÖRSÖKA hitta nya vägar att gå. Utan att diskutera politik (läs diskutera i största allmänhet) får jag ju inte höra vad andra tycker! Då kan jag inte få den där helhetssynen som jag är ute efter. Man kan inte, i alla fall tycker inte jag det, se helheten utan att först ha försökt ta del av helheten – och det finns minsann många olika vinklingar på allt.

”Tala är silver, tiga är guld” säger det gamla ordspråket. Ja, att lyssna är mycket viktigare än att tala – även om det är nog så viktigt, för annars kan man inte göra sig hörd alls.

Alltså:

”För att kunna förändra måste man bli hörd och för att bli hörd måste någon lyssna – jag försöker lyssna”

Men vad tycker ni?

Inte för att detta sättet ger mig all den information och alla de åsikter som jag önskar – men man måste väl börja någonstans!

…med öronen på skaft…

Lolo

No comments yet

Kommentera

