Skip to content

HH-tunnel!

oktober 7, 2009

Så kom den då äntligen upp till ytan – den där tunneln som jag hört diskussioner om sedan långt innan jag brydde mig om det överhuvudtaget.

Av naturen är jag återhållsam med ingrepp på just naturen – jag gillar det där gröna ni vet, och mångfald av växter och djur osv. Faktum är att jag nog är ett regelrätt skogstroll som gärna slår många slag för att värna om vår miljö och försöka få oss människor att tänka ett, gärna två, steg längre. Lustigt nog så är det precis det jag gör och därför tycker jag det är en bra idé.

Låt mig utveckla:

När jag var tonåring gick debatten hög om broförbindelsen mellan Köpenhamn och Malmö. Jag vill minnas att jag var en av dem som tydligt ansåg att ”vem fan vill tura på en bro?” Som vi alla vet står nu bron där – och används flitigt – samtidigt som folktätheten inte direkt minskar, kraven på rörlighet minskar inte heller och tyvärr inte heller koldioxidutsläppen eller övrig miljöförstöring. Faktum är att hur man än gör så kan man inte stoppa de omvälvande förändringarna i samhället – och vet ni vad? Det har vi aldrig kunnat heller! Man kan på sin höjd hålla tillbaka det under en kortare period. Då har jag väl uttryckt mig tydligt? Inte? Nå…

Kraven ökar, befolkningen ökar, Öresundsregionen pulserar, människor rör sig faktiskt mycket – och de gör det med bil! Bilar överallt! Jag gillar tåg. Tåg är bra och mycket snällare mot naturen än till exempel färjor på sundet! I miljödebatterna som förs talas om fiskar, fåglar och mångfalden på havsbotten. Jag är inte expert och blir gärna upplyst av någon kunnig, men…

Om färjorna pumpar ut så mycket skit i vattnet som de faktiskt gör (har inte exakta data) är inte de ett minst lika stort hot, och kanske större i förlängingen, som en tunnel för TÅG?? Ja – de där bilarna var ju också med på en hörna, men jag tänkte mig att när det väl är dags har resten av Skåne blivit så miljövänliga att ingen kör bil. *skrattar*

Framtiden kommer – varesig vi vill det eller inte – det är helt enkelt bara frågan om vad vi väljer att göra med den…

Och åsikterna går naturligtvis isär. Men tänk vad tråkigt det hade varit annars!

Lolo

Motionen

HD

Sydsvenskan

Gilbet Tribo

Mats Persson

No comments yet

Kommentera

