Skip to content

Kommunchefens avgång

oktober 9, 2009

HD Höganäs berättar idag att kommunchef Per Selldén slutar sin tjänst 1 maj nästa år.

Det berättas också om Peter Kovacs nedstämdhet och ett öppet brev från chefer och tjänstemän:

I söndags kunde HD berätta att ett antal chefer och tjänstemän i ett öppet brev tycker att kommunledningen ”hindrar” all utveckling i kommunen genom att en emotsedd organisationsförändring inom kommunen sköts upp på obestämd tid.

Eftersom jag inte har all bakomliggande fakta kan jag inte uttala mig om helheten – men jag kan tycka – allt i vanlig ordning.

Tjänstemännens tunga brev till kommunen väcker en för mig märklig reaktion hos biträdande kommunalrådet. Han säger: ”— Jag tycker det är dålig stil faktiskt. De kunde ha kontaktat oss i kommunledningen istället för att sitta och skriva brev.” Hmm.. Kanske är jag ute och reser, men i min bok skriver man brev först EFTER man har försökt kontakta, prata, ha möte och prata en gång till. Kanske har de skrivit brevet för att de inte känner att de fått gehör? Eller kanske för att de har fått gehör men inte är belåtna? Kan det vara så enkelt kanske? I enkelheten finner man sanningen säger ju det gamla ordspråket.

Problemet med en alltför enkelriktad kommunikation är att den andra ”filen” inte känner sig hörd. Dessutom bör här tilläggas att man inte har kommunikationsproblem bara för att man inte håller med föregående talare. Om man svarar ”jag håller inte med dig, min ståndpunkt är som följer…” så har man både hört och kommunicerat klart och tydligt. Kommunikation handlar om att tala med varandra och inte till varandra. Ibland verkar det som om man sitter på olika planeter och då måste förhandlingar till. Det och en hel massa självinsikt från alla håll – inte bara ett. Sådant kallas i förlängningen diplomati.

Ett öppet brev är väl också just öppet?

Förändringar känns kanske hotfullt men brukar leda till något positivt…

Bilden är lånad från byggbloggarna.se

Lolo

Intressant

No comments yet

Kommentera

