Skip to content

Asfalt – lugna gatan – fältassistent

oktober 23, 2009

Läser att det går bra för Höganäs – trots finanskris i hela världen. Jätte bra, verkligen. Duktiga de är.

Läser vidare att:

— En duktig socialchef Göran Jönsson och en stark socialordförande i Anita Söderlind (M) har vänt siffrorna. Till och med Råd och Stöd som socialnämnden tog över i somras från utbildningsnämnden har redan visat ett minskat underskott, säger Péter Kovács.

och även att:

det som är klart redan är att det blir en asfaltering av flera gator i centralorten för 1,3 miljoner kronor.

Ok… På punkt ett svarar jag A och på punkt 2 svarar jag B… Jag kan inte hjälpa det, men att höra att socialnämnden gjort ett förträffligt jobb med att minska underskottet som de så tragiskt fick ta över från utbildningsnämnden, får mig att bli orolig. Varför? För att jag är rädd att man på grund av ekonomiska läget (vilket är naturligt visserligen) faktiskt inte tar beslut om insatser för de ungdomar och barn som så väl behöver det. Inte för att man inte vill att allt ska gå bra för dem, utan för att pengarna hänger över huvudet.

Hur man än gör som människa, hur objektiv man än är och hur påläst och klok man än månne vara, så fattar man till syvene och sist sina beslut på subjektiva grunder och utifrån sin egen erfarenhet och kontext…

Jag hade förmånen att delta på Fryshus-seminariet i Helsingborg för ett år sedan. Vi fick ta del av ett mycket intressant föredrag och medföljande socioekonomiska bokslut. Det kan vara intressant läsning för den som känner sig hågad – men sammanfattningen är att kostnaderna för att INTE ge rätt insatser i tid är fruktansvärt mycket högre än att GE insatserna i tid.

Punkt 2… asfalt!? Det var det där med mjuka och hårda värden… Jag är inte så bra på de hårda värdena, och vi behöver säkert ny asfalt i kommunen – men det känns lite… hmm… fel?

Men hårda värden jag tycker man borde satsa på är:
Skolgårdarna inklusive Eric Ruuth
Anpassning av allmänna platser för funktionshindrade – som ingår i handikapp-planen och ska vara färdigt 2010

När det gäller fältassistenten har jag väl inget att tillägga förutom att: TJOHOO! Folkpartiet har kämpat hårt för fältare – både i utbildningsnämnden och kommunstyrelsen – och att alliansen nu är enig i frågan gör mig fantastiskt glad. Det är inte svaret på allt, men i alla fall ett steg i rätt riktning.

Lolo

intressant

No comments yet

Kommentera

