Skip to content

Ella – med skinn på näsan!

november 14, 2009

Läste om Ella, 90 år, som skrivit ett brev till kommunen…

För det första blir jag förbaskad på situationen i stort, det är faktiskt inte klokt!

För det andra… Ella, du är min nya idol!

Det har kokat i hemvårdslägret ganska länge tycker jag nog – men detta är det första (och hittills enda) konkreta som framkommit.

Jag önskar att alla gjorde som Ella – sa ifrån när de fick nog och på ett sådant konkret och snyggt sätt.

En rad olyckliga omständigheter, säger Karin Lindell i HD och har säkert rätt – men tanken slår mig ändå att det ligger en gravad hund här någonstans…

Hur kan det komma sig att EFTER en omorganisering av hemtjänsten – blir det såhär kaotiskt? Många är de som talat med mig om den omorganiseringen och hur de bara en dag fick reda på att det skulle vara så. Om hur de helt plötsligt inte längre visste något alls, och på min fråga om det inte ställts frågor till personalen inför en sådan stor omorganisation så svarar de alla:

Inte till mig i alla fall, jag fick bara besked att nu skulle jag flyttas på, så var det med det.

OM det verkligen är så som det låter – att kommunen har drivit igenom en omorganisation av hemtjänsten som inte alls var önskvärd ur personalsynpunkt, som inte heller är besparande på något sätt (allt enligt de som talat med mig om saken) och heller inte miljösmart…. Då förstår jag varför Ella fått 26 olika hemvårdare…

Ella får sin ursäkt av kommunalrådet, precis som sig bör, men frågan ställs i tysthet… hur många till känner såhär? Och hur känner personalen? Inte förväntar någon sig att man ska lyckas med att tillfredställa alla viljor – det är i sig en omöjlighet – men att hitta en kompromiss som personalen och vårdtagarna kan ställa sig bakom måste gå! Oavsett vad så får det inte vara på detta viset i alla fall.

Äldre människor förtjänar samma respekt som alla andra människor! Kanske till och med lite mer – och kanske borde vi yngre ta tillvara på deras erfarenheter och visdom. Man behöver inte uppfinna hjulet fyra gånger till!

Lolo

Även på radio kunde man höra om Ella…

HD – facebook

intressant

 

No comments yet

Kommentera

