Skip to content

Våga stå upp för demokratin i sin fria form!

februari 22, 2010

Uppdatering 27 februari:

Efter artikeln som är länkad till nedan, gällande Peter Kovacs önskning om att ta bort nämnder och ge mer makt åt ett fåtal, där jag citerats av tidningen:

”Man halverar också delaktigheten!”

Kan man i dagens HD läsa debattartikeln som stödjer det fullt ut – av Hanna Werth och Tina Acketoft. (kan inte för mitt liv hitta länk till den på HD’s hemsida – om någon kan det, hojta!)

Kan det bli tydligare?

Folkpartiet arbetar FÖR demokrati – inte MOT!

I dagens HD kommer artikeln från presskonferensen i torsdags – gällande parlamentariska gruppens arbete, som faktiskt varat i 2 år och inte 1. (petitess kanske)

Som kan läsas i artikeln har vi lite olika sätt att se på hur den politiska makten ska fördelas och hur strukturerna ska se ut – min syn är ganska enkel faktiskt. Det är inte en nämnds eller styrelsefråga för mig, det handlar 0m demokrati.

För en fri värld

Jag står för en fri värld

Jag står för den liberala synen på demokrati som innebär att makten INTE ska centreras – alltså ingen maktkoncentration. När jag argumenterade hårt för att inte  Peter Kovacs förslag om att lägga alla nämnder i utskott under kommunstyrelsen skulle röstas igenom i parlamentariska gruppen var det av den anledningen:

Att inte få någon maktkoncentration!

Om man begränsar makten till kommunstyrelsen och underliggande utskott begränsar man möjligheterna för folket att delta i demokratin – alltså färre får någon chans att säga till om allting. Besluten skulle kanske ta mycket kortare tid, men också spegla en mycket mindre del av samhället! Ingen människa är fullkomlig och en politisk organisation måste spegla hela samhället inte bara delar av det.

I den liberala idétraditionen är demokratin en konsekvens av en grundläggande insikt om att all makt kan korrumpera. Den viktigaste frågan om makten är inte ”vem ska bestämma” utan ”hur ska vi se till att dåliga makthavare gör så lite skada som möjligt?
Håkan Holmberg Uppsala Nya Tidning

OBS!

Jag har ingen personlig vendetta med någon – jag har bara en stark tro på människan och hennes förmåga att hitta bra lösningar i helheten! Hur ska man kunna hitta helheten om man inte tar del av alla små pusselbitar? Hur ska man kunna ha en välfungerande demokrati om många utesluts, eller inte ges möjlighet att delta?

Det är den enkla anledningen till att jag så hårt kämpade emot Peters förslag – och jag fick gehör hos väldigt många i gruppen. Vid omröstningen om detta förslag blev resultatet 9 – 5 till demokratins fördel.

Många av de andra förslagen bottnar i arbetet från vår grupp och det är jag stolt över!

Inte tulla på demokratin!

Lolo

intressant

4 kommentarer leave one →
  1. februari 23, 2010 17:40

    Det var en vettig infallsvinkel.
    Maktkoncentration är aldrig bra.
    Maktspridning och balans är bättre.

  2. louisestjernquist permalink*
    februari 23, 2010 20:26

    Tack Lars-Erik!

Trackbacks

  1. Tack för det kommunfullmäktige! « Louise for Peace
  2. oh vad härligt det är med liberalism! « Louise for Peace

Kommentera

