Skip to content

Vi är alla människor!!

mars 1, 2010

har vi gått åt rätt håll?

När jag ganska trött (redan trots att arbetsdagen långt ifrån är slut) bläddrar i HD hittar jag en härlig artikel! Glatt läser jag om Emma och hennes familj där ordet människa är betydligt viktigare än könstillhörighet, etnicitet eller andra etiketter som vi tyvärr alltför ofta sätter på varandra. Deras familj står för jämställdhet. Dottern blir uppfostrad som en människa och familjen försöker friställa henne från de förutfattade meningarna om hur en flicka ska vara, gå klädd och allt sådant. Tanken springer iväg till Birgitta Ohlsson och Mark Klamberg – som försöker göra samma sak i sin familj. Redan har de stött på gräsligt många hinder trots att barnet inte ens är fött. Och när man hårddrar det är de bara människor. (vilket inte är så bara!)

I vår familjs vardag är det just det som är poängen – vi är alla människor!

Varken bättre eller sämre än någon annan, men unika och speciella precis så som vi är. Kanske är det en av de största gåvor vår Henry givit oss..

När man fördjupar sig i tanken och smakar på ordet ”människa” kan jag hitta många olika beskrivningar för att få fram vad en människa är – inte alla särskilt positiva faktiskt. Men jag väljer alltid den som ser vackrast ut… Tron på oss människor som godhjärtade, kloka varelser med ett ansvar för oss själva, varandra och planeten vi bor på.

Människor som Emma med familj gör mig så glad och energin återvände – det tackar jag för!

Lolo

Bloggar som tar upp föräldraledigheten i EU m m:
Linnea Darell, Andreas Froby, Hanna Lager, Maria Byström och Anna Lundberg.

Bilden är lånad från

http://hydrodictyon.eeb.uconn.edu/courses/EEB210/

Kommentera

