Skip to content

Ta seden dit man kommer…

mars 2, 2010

…och respektera andra människors åsikter – därmed inte sagt att man måste anpassa sina åsikter till andras, det handlar om ÖMSESIDIG RESPEKT!

Läser Jan Björklunds debattartikel gällande religionsundervisning i skolorna och förundras faktiskt lite över att man kan hitta anledning att protestera mot det… men det är klart, vill man hitta något så kan man göra det i allt antar jag.

Man ska ta seden dit man kommer – kom ihåg det Louise – det gäller överallt i världen!

Det lärde min mormor och morfar mig när jag var liten… och jag har faktiskt försökt att göra just det oavsett var jag hamnat i livet. Tacksam för att de fortfarande är i livet är jag också!

I korta drag går det ut på att vi i Sverige ska fördjupa oss mer om vår religionshistoria – nämligen kristendomen – än till exempel hinduismen.

”I svensk skola skall eleverna lära sig om alla de stora världsreligionerna. Men i Sverige intar kristendomen en särställning bland religionerna. Kristendomens påverkan på vårt lands historia och kultur har varit omfattande.”      Jan Björklund

Att lära sig om andra länder, andra religioner och andra kulturer är viktigt men det är också viktigt att känna till sin egen historia och den religion som har präglat ”oss”, troende eller ej – vi är fostrade i ett land som har haft kristendomen som statsreligion i mååååååååånga år!

Vi har yttrandefrihet, något vi måste vara stolta över och fortsätta försvara – för många länder har INTE det – vi har tryckfrihet – samma sak där, det fattas på otroligt många ställen i världen och vi har dessutom religionsfrihet, något som räknas till en av de mänskliga rättigheterna. Vi får alltså tro på vad vi vill utan att riskera att sätta livet till dagarna i ända.

Tänk efter, smaka på det en stund… Vi får lov att tänka, tycka och säga vad vi vill utan att vi ska bli avrättade på ett eller annat sätt… Det är viktigt!

Björklund säger något som jag också tycker är viktigt och speglar min egen åsikt på djupet:

”Men jag anser inte att högsta graden av tolerans är att utplåna sin egen kulturhistoria. Den som känner sig trygg i sin egen kulturella identitet blir också tryggare i mötet med andra.”      Jan Björklund

På många håll i Sverige fattar kommuner beslut om att skolavslutningar inte längre ska få ske i kyrkan, bland annat i vår kommun har det varit diskussioner runt detta. Att sjunga den kristna psalmen ”Den blomstertid nu kommer” på sommaravslutningen har också ifrågasatts. För det mesta ifrågasätter man det för att visa tolerans och förståelse för andra människors kulturer och religioner och inte för att fördärva för vår egen kultur. Det ena behöver absolut inte utesluta det andra!

Att man i skolan fördjupar sig i den kultur som präglar det land man lever i är nog naturligt. Kolla med en person från USA till exempel – hur bra koll har den på världen utanför USA? Och det landet räknas ju som en stormakt.

Så… om man ska ta seden dit man kommer – så får man lära sig om sederna också.

Lolo

Intressant

Politometern – en mycket bra sida för att hitta intressanta bloggar – lätthanterlig och bra

Dan Kihlström – KD

6 kommentarer leave one →
  1. mars 2, 2010 22:44

    Hur tycker du att man ska göra med alla skolor som inte firar skolavslutningen i kyrkan?

  2. mars 2, 2010 22:59

    Varför kallar du dig liberal när du inte begriper vad liberalism är?

    Du pratar exempelvis om att ta seden dit man kommer, ett talesätt som stammar från en enhetstid då ingen mångfald fanns. Men liberalism är per definition mångfald: pluralism i politisk åskådning (demokrati), etnisk mångfald, kulturell mångfald, sexuell mångfald, religiös mångfald. En mångfald som måste komma till uttryck normativt i den sekulära staten, exempelvis i skolans läroplaner.

    Du pratar också om ”andra människors kulturer och religioner” som en motsats till ”vår egen kultur”. Vilka ”vi” är det du här talar om? Jag är ateist och har inget att göra med kristnas kultur. Min liberala, sekulära, ateistiska kultur är dock lika mycket svensk och ”vår” som din frikyrkliga, du har inget företräde.

    Vad skulle du förresten tycka om skolavslutningar i Folkets hus under ledning av en socialdemokratisk kommunalpamp? Eller att skolans läroplaner betonar socialdemokratins betydelse för svensk kultur och historia, och att kunskaper om fackförenings- och arbetarrörelsen därför är av särskild vikt? Det är nämligen den direkta ekvivalensen av att låta kristendomen ha en uttalad normativ särställning. Eller vill du förneka det oerhörda inflytande socialdemokratin haft på vår historia och kultur?

    Vi har för övrigt bara haft religionsfrihet i något halvsekel, till skillnad från de hundratals år som andra nationer kan stoltsera med. Vi har mycket långt kvar till ett sekulariserat samhälle utan statskyrka. Och ivägen för detta står frikyrkliga ”liberaler” som du.

  3. louisestjernquist permalink*
    mars 3, 2010 09:20

    Jag tror inte något gott kommer av tvång oavsett vilket håll tvånget lutar åt, så jag har inget svar på det. Kanske måste det vara upp till var skola att hitta lösningar – vilket säkert är anledningen till att vissa skolor valt att ha sin avslutning på andra ställen.

    Det jag tycker är att man just ska respektera de seder och bruk som finns och inte tvinga bort det som för många människor är betydelsefullt till förmån för någon annan.

    Jag kan se en mångkulturell avslutning framför mig där alla som vill har en möjlighet att representera just sin religion och sin kultur ska få det.

    Naivt kanske – men som åskådare hade jag tyckt att det var helt fantastiskt!

  4. louisestjernquist permalink*
    mars 3, 2010 09:45

    Ok.. Nu ska vi se…

    Jag pratar om respekt för alla människors åsikter och att ta seden dit man kommer OAVSETT om det är ett uttryck som kommer från en tid då inte mångfald fanns på samma sätt. Gör det uttrycket mindre giltigt bara för att vårt samhälle nu är mångkulturellt?

    Inte i min bok – snarare tvärt om. Desto större anledning att ta seden dit man kommer då. Så hur kan du då vara liberal när du inte kan acceptera mitt sätt att se på saken? Jag respekterar din åsikt, jag har kanske inte samma som du, men jag respekterar den likafullt.

    Du tar flera saker för givet – sätter etiketter på mig – vilket tyder på en kraftig intolerans från din sida. Det är synd – för som liberal välkomnar jag den höga intensiva debatten – men avstår från personliga påhopp och förhastade slutsatser.
    Ps. Jag är uppväxt i ett ateistiskt hem som dessutom var socialdemokratiskt. Så dina etiketter känns något främmande. *ler*

  5. martin kihlström permalink
    mars 5, 2010 23:03

    Han/Hon som skrev i kommentaren ”Jag är ateist och har inget att göra med kristnas kultur” har nog inte tänkt till så där jättemycket.
    Ateismen måste ju ställas mot något!!!!

  6. Vinter permalink
    december 21, 2010 06:54

    Kinestecken-person. Mångkultur innebär inte att ge upp våran kultur för att blidka dom som inte har samma.
    Vi ska ta lika mycket plats som alla andra, inte bara låta andra’s kultur köra över våra egna traditioner, när vi hjälpt dem komma bort från krig och våld.

    Det du pratar om låter mer som ”liberal guilt” än liberalism.
    Vi är inte skyldiga någon annan någonting, att vi hjälper dom är tillräckligt, vi behöver inte behandla dom som barn. Om dom vill fira sin högtider, visst, låt dom göra det, vi lägger oss inte i deras grejer. Men vi ska fira våra, och om dom inte gillar det kan dom åka hem igen.
    Det är inte deras rätt att ändra vårat land till Persien 2.0, eller Ateismlandet 2.0 där inga högtider firas för att ”allt är bara lögner och påhitt”

Kommentera

