Skip to content

slut upp runt våra ungdomar!

mars 7, 2010

När det nu (till sist) kom i tidningarna är stormen runt vad som inträffade i höstas (2009) bland våra fina ungdomar i Höganäs på tapeten rejält. Bra. Debatten behövs och man kan inte bara slå ifrån sig och hitta olika forum att skylla på.

De vanligaste syndabockarna blir politiker, tjänstemän och samhället i stort. Problematiken är mer komplex än så…

Vi har alla ansvar för vad våra barn och ungdomar gör eller lär sig! Om det vuxna stödet inte finns måste det finnas andra vuxna som har civilkurage nog att våga sticka ut hakan och säga stopp och visa vägen!

ge färg åt ungdomarna!

Klimatet är hårt – alla behöver bli sedda och hörda och blir man inte det av ”rätt” anledningar så hittar man andra anledningar att få den uppmärksamhet man så väl behöver. När situationen blommade upp under sommaren i fjol hade jag turen att flera ungdomar hade så pass stort förtroende för mig att de pratade med mig. Jag försökte stötta dem och gav dem tips om vilka vägar de skulle ta för att själva ta tag i problemet – vilket bland annat gjorde att några stycken knatade upp till kommunalrådet och beskrev situationen och även att polisen blev inkopplad.

Själv gjorde jag det jag anser är modigt och rätt – jag trumpetade ut det på alla politiska ställen och alla andra ställen jag kunde komma på som kunde göra nytta. Det gjorde nytta också – alla politiker (inklusive jag själv) och alla tjänstemän som hade någon möjlighet att agera FÖR våra ungdomar gjorde det och det sköttes tyst, smidigt och effektivt. Det är inte en persons ansvar att ta tag i saker – det är allas – och med förenade krafter fick kommunen hyfsad rätsida på en svår situation, och dessutom fort.

Att gäng finns i Höganäs är knappast en nyhet – även om man lätt kan få intrycket att så är fallet.

Jag tycker att en stor eloge ska ges till alla fritidsgårdsvuxna som lägger ner själ och hjärta i ungdomarna – alla nattvandrare som gör sitt yttersta för att hålla gatorna lugna och trygga – alla föräldrar som på ett eller annat sätt kämpar för att stötta sina egna och andras tonåringar – poliserna som (i motvind, för vilket rykte har polisen bland ”vanligt” folk?) finns där för att hjälpa och inte stjälpa (även om den saken klart diskuteras bland ungdomarna) – våra fältassistenter som kämpar och stöttar och även tjänstemän och politiker som, trots att många kanske inte är medvetna om det, gör vad de kan.

Är det inte precis det som är viktigt och är civilkurage? Att göra vad man kan? Glöm inte att barn och ungdomar inte gör vad vi säger – de gör vad vi gör!!

En sak som är viktig att komma ihåg är att många av de ungdomar som var inblandade faktiskt försöker FÖRÄNDRA sina LIV!

Så från djupet av mitt hjärta ber jag er…

Döm inte någon ohörd… ha inte förutfattade meningar… se dem för de fina, och ibland vilsna, ungdomar de är!

Lolo

Kommentera

