Skip to content

Jag tror på eleverna – oavsett skola!

april 26, 2010

Nu har jag lyssnat på diskussioner och kommentarer som handlar om kommunfullmäktiges debatt runt friskolor och kommunala skolor. *skakar på huvudet* Jag ville verkligen inte läsa artikeln faktiskt – ville inte tillbringa helgen med att vara irriterad – energin kan användas bättre på helgen (eller alltid) – som till exempel tillsammans med barnen i det härliga vårvädret.  Trots min positiva inställning blir inte alltid allting precis så underbart som man har tänkt sig – vilket i mitt fall har lett till att jag skurit ner på väldigt mycket för att finnas här och nu för mina barn…

Jag slapp inte undan i alla fall – vilket jag borde gissat redan från början – och har nu läst artikelskrället… inklusive kommentarerna.

Jag tänker inte gå in i någon form av pajkastning utan såhär tänker jag:

Alla skolor – friskolor eller kommunala – är till för barnens bästa! Valfrihet är viktigt och mångfald är också viktigt – och ingenting ska någonsin få lov att gå ut över våra barn!

Kunskapsmässigt och kvalitetsmässigt ska det, i mina ögon, inte spela någon roll om en skola är fri eller kommunal – det som spelar roll är hur man lägger upp sin verksamhet.

Jag tror också på ömsesidig respekt och inte piskor! Det gäller både elever, lärare, föräldrar och politiker!

Som ledamot i utbildningsnämnden försöker jag hålla mig uppdaterat gällande alla skolor i kommunen – och vet ni vad?

Alla gör så gott de kan under de förutsättningar som är dem givna!

Jag förstår reaktionerna… förstår att folk känner sig kränkta och framförallt ungdomarna i skolorna. Stå på er! Ni förtjänar en ärlig chans och faktiskt en ursäkt…

Uppdatering 27 april:

Läser i HD idag att eleverna faktiskt kräver just en sådan ursäkt av kommunalrådet, och såg det även på morgonnyheterna.. Ett gammalt ordspråk tar sig igenom hjärnan i ilfart:

Tala är silver… tiga är guld – fast har man då redan talat får man nog ta konsekvenserna.

Här hittar ni ursäkten men varför en officiell inbjudan måste gå ut för att man ska hälsa på i skolorna vet jag faktiskt inte, de har alltid varit mycket tillmötesgående och välvilliga när jag varit i farten. Helt utan inbjudan dessutom. *ler*

Lolo

Kommentera

