Skip to content

Medborgardialog på Skånedagarna

september 4, 2011
På medborgardialog

Medborgardialog på Skånedagarna

Hela vitsen med medborgardialog är ju att faktiskt lyssna och prata med medborgare. Ni kan tro att det är ett uppdrag som jag tycker om!

Igår tillbringade jag (och familjen som fanns på området) en fantastiskt solig och härlig dag på Skånedagarna vid Bosjökloster och pratade med många härliga Skåningar från olika ställen. En del var till och med nyskåningar, människor som flyttat till Skåne -säkerligen för dess stora charm och fägring, tror ni inte det? =D

Beredningarna för medborgardialog är tyvärr inte så välkända ännu, men icke destomindre väldigt viktiga.

Några av beredningarnas uppgifter:

  • Dialog med Skånes invånare
  • Föra in medborgarnas synpunkter tidigt i beslutsprocessen
  • Förmedla kunskap som bidrar till bättre beslutsunderlag
  • Omvärldsbevakning

    Avskalat och rakt - medborgardialog

Ja precis! Väldigt viktiga områden!

En sak som slår mig är att en sådan sak som medborgardialog borde vara det viktigaste och mest självklara redskap vi politiker har – och dessutom det som skulle fungera bäst. Vad sjutton ska vi med oss till om inte vi lyssnar och lär av de som väljer oss?

Kanske är jag sådär ideologisk och naiv, som många gärna vill hävda, eller så är jag nytänkande och framåtsträvande. Oavsett vilket ser jag detta uppdrag som något stort och viktigt – och kommer att göra mitt bästa för att arbeta in medborgardialog och medborgarinflytande i systemet även kommunalt.

Lolo

 

 

Besök också Folkpartiet Höganäs blogg

No comments yet

Kommentera

