Skip to content

Utmaning av Kullagymnasiet och bussförslag från ingenstans

september 8, 2011

Debatt på Kulla Foto från HD.se

Ikväll är det då dags för nämndens möte där det är tänkt att vi ska fatta beslut i frågan om Kullagymnasiet ska utmanas eller inte. Ett ärende som har föregåtts av intensiva diskussioner och allmän debatt. Till och med lågvattennivå på grund av tryck på en gilla knapp på facebook.

Visst är det så att vi är för utmaningsrätten, men som jag sagt många gånger när jag blivit tillfrågad, inte in absurdum. Finns det möjligheter till kvalitetsförbättring och vinster för dem det berör, nämligen allmänheten i olika åldrar, då är det en sak. Finns det inte det – då är det en annan sak.

Det finns de som skulle vilja kalla mig både det ena och det andra på grund av den åsikten – själv kallar jag mig nog praktisk tror jag, ja kanske till och med klok?

Utmaningsrätt är en sak – att anta utmaningarna är en helt annan

Folkpartiets hållning i frågan om utmaningen av Kullagymnasiet är följande:

  • Vi säger nej till utmaningen
  • både praktiska och ideologiska skäl är orsaken
  • Vi anser att Höganäs kommun SKA ha ett gymnasium
  • vi är mitt uppe i en gigantisk reform för skolorna – lite arbetsro och trygghet kanske är på sin plats
  • om Kulla försvinner eller läggs ut tar vi bort valmöjligheten att gå på ett gymnasium i Höganäs
  • Vi tror inte att huvudmannaskapet är den viktigaste frågan för hur vi utvecklar Kulla

Det ska ju också utredas huruvida det ska gå bussar med högstadieelever från Viken till Kulla – ett beslut som inte vår nämnd fattat. Det ska bli intressant att fråga var den idén kommer ifrån. Visst kan man titta på hur det skulle lösas, men har man verkligen tänkt igenom det ordentligt? Ska bli intressant att se vad som framkommer – reaktionerna från olika håll har ju inte låtit vänta på sig.

Men DET är en sak jag faktiskt tycker är VÄLDIGT bra! Det där att allmänheten engagerar sig i frågor som berör vår kommun på olika sätt. Som jag skrev i mitt förra blogginlägg:

En sak som slår mig är att en sådan sak som medborgardialog borde vara det viktigaste och mest självklara redskap vi politiker har – och dessutom det som skulle fungera bäst. Vad sjutton ska vi med oss till om inte vi lyssnar och lär av de som väljer oss?

Lolo

Kommentera

