Skip to content

Årets kullaman och Kullabondens matmarknad

september 10, 2011

Kullabondens Matmarknad Foto: Louise Stjernquist

Lördagarna på Höganäs nedre har blivit mycket trevligare! Under en månads tid har familjen och jag trotsat väder och vind och tagit oss ner dit för att handla närodlade grönsaker och annat smått och gott på Kullabondens matmarknad.

Idag var det dessutom Skördefest och utdelande av priset Kullaman och Kullakvinna.

Alla de nominerade var väl värda att omnämnas och hedras, Catherine Djurclou från Höganäsgruppen som gjort det omöjliga möjligt i samarbete och mångfald, Claes Persson från Per i Viken med smaskiga grejor, Kristina Pålsson – vårt polisbefäl som gör ett sådant fantastiskt arbete för och med våra ungdomar (och annat), Fredrik Sachow med sin kärlek till gamla traktorer och elittruppen från Höganäs gymnastikförening. Och så Bosse Bia… jag höll tummar och tår…

Bosse Bia och hans Sagabiograf vann titeln årets Kullaman!

Där stod jag i publiken och applåderade så jag fick ont i händerna! Detta glädjer mig så väldigt mycket och extra kul är det att han efter så många års slit har fått digital utrustning! Jag vet att Hanna Werth under sin tid som ordförande för den nu nedlagda kultur och fritidsnämnden, arbetade väldigt hårt för Sagabiografen. Då fick hon lite eller inget gehör – men sen kom valår och då gick det bättre. Oavsett så har Höganäs äntligen sett till att ta hand om, och hedra Bosse!

Det är dig väl värt Bosse! Hoppas du finns kvar lääääääääääänge till.

Ett riktigt gigantiskt stort TACK vill jag rikta till Marcus Nobreus som dragit igång Kullabondens Matmarknad och sliter hårt för det han tror på – nämligen närodlat och ekologiskt helhetstänk och långsiktig hållbarhet. Nästa år ska jag nog nominera honom till Kullaman tror jag. Det är viktigt att ge heder där heder ska och bör ges!!

Jag hoppas matmarknaden växer och växer och blir till en självklar del av Höganäs!

Lolo

No comments yet

Kommentera

