Skip to content

Skenande LSS kostnader

september 14, 2011

Inte helt oväntat har Höganäs också fått se sina LSS kostnader skena iväg till följd av försäkringskassans ändrade rutiner. Vår kvinna i socialnämnden, Mufida Dizdar har förvarnat och pekat på detta sedan tidig vår precis som Anita Söderlind har gjort. Internt i Fp Höganäs har vi fört höga diskussioner runt detta – en fråga som av naturliga skäl (läs vår son Henry) ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

Henry

Jag var väldigt delaktig när LSS lagen sågs över och diskuterade med flera FP politiker på riksplan om saken. Inte helt oväntat hade jag många synpunkter som jag skickade med Tina Acketoft. Många av dem rörde just försäkringskassan och de utredningar man som förälder/anhörig till en funktionshindrad måste gå igenom – om och om igen.

Precis som alla andra i samma situation har vi också blivit granskade i sömmarna under fjolåret – igen. Försäkringskassans nya rutiner, som inte är en följd av lagändring om jag får tolka utan handlar om något annat (sparbeting kanske?) innebär i korthet att man har en mall för hur lång tid det tar för brukare att göra vissa saker med assistans. T ex:

  • Tidsåtgång för intag av föda
  • toalettbesök
  • på och avklädning
  • tandborstning
  • tvättning
  • osv – osv

Allt summeras sedan och minuterna räknas noga. När summan understiger 20 timmar per vecka – det som är gränsen för grundläggande behov – hamnar hela kostnaden på hemkommunen. I de fall det överstiger 20 timmar per vecka tar försäkringskassan överskjutande kostnad. (rätta mig gärna om jag har fel)
Det som hänt är att försäkringskassan sällan anser att behoven överstiger 20 timmar per vecka – alltså hamnar all tid i knät på kommunerna för vi kan inte ta bort all form av stöd utöver de 20 timmarna!

Jag känner till fall som gått från 75 timmar per vecka till under 20….

Man kan verkligen fundera på hur detta har gått till och vad som bör/ska göras åt saken – för det är orimligt att tro att LSS lagen är meningen att fungera på det sättet. Vi vet alla att det finns fall som har bidragit till dessa skärpta granskningar – och som drabbar oss övriga hårt – men därifrån till att helt sluta ha behov tycker jag resan är ganska lång. Inte behövs det kanske 30 minuter för att klippa tånaglar – men bara för att man en gång av tio lyckas få skeden till munnen kan man inte äta själv!

Jag får säkert anledning att återkomma i frågan för den är viktig, enormt viktig, för alla som av ett eller annat skäl behöver hjälp och faller under LSS lagens paragrafer.

Lolo

2 kommentarer leave one →
  1. september 14, 2011 22:58

    Detta är fullständigt galet och svaret hittar vi i statens ekonomiska politik. Solidaritet är ute och avdragsgillt tjänstefolk är inne, så enkelt är det. Jag tycker det är stor synd och skam att undertecknad, Höganäs kommunalråd Peter Kovacs och den folkpartistiska riksdagsledamoten Tina Acketoft kan på skattebetalarnas bekostnad få subventionerad städhjälp hemma samtidigt som staten skär ned på stöd till LSS!
    Du har valt ”fel häst” i de fall du vill stå på de ”utsattas” sida Louise!

  2. louisestjernquist permalink*
    september 16, 2011 07:42

    Ja det är lätt att generalisera i frågan Lennart. Tyvärr tror jag inte att det är så enkelt. Dock håller jag (uppenbarligen) helt med om att det är fullständigt galet!

    Men när vi ändå är inne på solidaritet och avdragsgillt tjänstefolk… varför är det ok med avdragsgillt hantverksarbete (som tyvärr fortfarande är en starkt mansdominerad bransch) men inte med kreativa och driftiga ”kvinno” arbeten? Konsekvens i den frågan hade varit spännande. Och som social liberal anser jag absolut att en solidaritet är självklart. Inte tulla på den sociala välfärden – men gärna ökat eget ansvar och inte överskjutande av just ansvar till höger eller vänster.

Kommentera

