Skip to content

medborgardialogen bör utvecklas!

november 29, 2011
För en fri värld

Min motion om att införa en beredning för medborgardialog i Höganäs har noterats av HD – kul! Ser fram emot att argumentera för den i fullmäktige så småningom. Även om jag önskar att jag kunde ta åt mig äran för grundtanken bakom kan jag inte göra det. Beredning för medborgardialog har funnits länge i Region Skåne, med goda resultat och fantastiska erfarenheter. Jag är själv med i beredningen för medborgardialog nordväst, och måste säga att det är en av höjdpunkterna i mitt politiska liv hittills.

Det ger så mycket både till mig som politiker och till medborgare man samtalar med vid olika tillfällen – må det vara på marknader eller festivaler, eller fokusgrupper och dialoggrupper.

Är det inte det politik handlar om? Att lyssna och sedan tala – i den ordningen?

Det glädjer mig mycket att vänsterpartiet i Höganäs tydligen tycker att detta är bra – och för att bolla tillbaka till dem och säga exakt samma sak som jag nyligen gick upp i talarstolen och sa till socialdemokraterna i Höganäs:

Ni är hjärtligt välkomna att rösta med oss!

Det är så lätt, tydligen, för oppositionen att med bestämdhet hävda att vi i folkpartiet borde rösta med i alla deras förslag. Klart ni vill. Men som sagt… Inget hindrar ju heller er från att rösta med våra förslag!

Fast det är klart – det är alltid lättare ett hoppa på någon och leta efter skillnader.

Själv försöker jag alltid lyfta blicken och se möjligheter till att mötas och likheter. Är inte mycket för påhopp, anklagelser eller faktafel för den delen.

Så det ska verkligen bli roligt att debattera motionen i fullmäktige!

Lolo

4 kommentarer leave one →
  1. december 17, 2011 18:27

    Hej Louise!

    På tal om att mötas… Det var trevligt att se att du nu i efterhand ansluter dig till Vänsterpartiets motion ”att partistödet för samtliga partier som ingår i högeralliansen (C, FP, KD, M) sänks proportionerligt partierna emellan med en summa som sammanlagt motsvarar kostnaden för den politiske sekreteraren”. Som du säkert vet uppmärksammade Vänsterpartiet tidigt det orimliga i att högeralliansen har en politisk sekreterare utan att detta påverkar partistödet. Men vi har talat för döva öron i fullmäktige.

    Vänligen
    Erik Edwardson
    Vänsterpartiet Höganäs

  2. louisestjernquist permalink*
    december 18, 2011 10:01

    Hur det är med folks öron och hörsel vet jag inte Eric, men personligen har jag varit mycket kritisk hela tiden.
    Politik är en sak – lagen en annan.
    Louise

Trackbacks

  1. Folkpartiet lägger motion om medborgardialog | Folkpartiet Höganäs
  2. Bifall för min motion om medborgardialog « Louise for Peace

Kommentera

