Skip to content

Väldigt gärna dialog men tänk efter före!

februari 4, 2012
Solens öga blickar ut över världen

Utbildningsnämnden fick i torsdags ta ställning till ett ärende som inte blivit behandlat på tidigare arbetsutskott. Det föreslogs att ytterligare två dialogmöten med rektorerna på varje skola ska inrättas – förutom det som vi klubbade i december: rektorsdialogen. (dessa har vi genomfört precis också)

Jag yrkade på en bordläggning för vidare diskussion och detta blev det lustigt mycket diskussion runt. Inte så att jag ville avslå, eller ens säger att det är fel på något sätt, jag önskade bara en möjlighet till att fördjupa diskussionen, höra med rektorerna själva vad och hur de känner att vi kan få en bättre dialog och sedan ta ställning igen.

I diskussionen tog jag upp de tidigare så kallade vår konferenserna som exempel. Då vi alla politiker i nämnden och alla rektorer på skolorna träffades under två dagar (senast på Kullagymnasiet) för framtidsdiskussioner, fördjupning i olika frågor och fantastiska möjligheter att just ha dialog med varandra. På ett avslappnat, öppet och givande sätt.

Det är inte dialogen i sig jag önskar fördjupa mig i utan formen! Jag förespråkar en form som ger frihet i tanken och inte ytterligare saker som kan kännas tvingande.

Det ledde till votering och siffrorna 5 – 5 och 1 nedlagd röst (från (m))
fp+c+s+mp mot m+kd
Ordföranderösten är ju utslagsröst så alltså klubbades förslaget.

Jag hoppas det leder till något gott, men undrar varför man inte kan tänka efter före istället för att skynda så.

Lolo

No comments yet

Kommentera

