Skip to content

gärna stimulans – men det ska hålla!

februari 12, 2012

I HD kan vi läsa att ungdomarna på Kullagymnasiet ska få möjlighet att nyttja sportcentret utan kostnad.

Mitt hjärta säger att detta är jätte kul och jag gillar verkligen att kommunen försöker stimulera möjligheterna för våra ungdomar – slutsnackat!

Men… (jag gillar inte alla dessa men, men så är det ju) frågan är hur detta rimmar med gynnsamt företagsklimat i kommunen? Vad säger konkurrenslagen och kommunallagen? Om jag inte fått allt om bakfoten, vilket visserligen kan vara fallet, så ska inte kommunen konkurrera med privata aktörer som vill och kan driva verksamhet. Det är inte första gången jag undrar om det stämmer överens med olika lagar och förordningar här i kommunen. Bastun i hamnen och restaurangbygget i hamnen (som båda ska utföras av kommunen) är också saker där jag haft funderingar. Den politiske sekreteraren är ytterligare ett och både i det fallet och i fallet med bastun har jag haft avvikande mening.

Något som däremot håller och som jag tror är viktigt är datorerna till ettorna på Kullagymnasiet. Nya skollagen är tydlig när det gäller pedagogiska hjälpmedel och digitala lärmöjligheter. Jag tror inte vi sett det fulla resultatet ännu. Om det är ett bra sätt att locka elever? Det hjälper säkert till – och då är det bra!

Lolo

No comments yet

Kommentera

