Skip to content

Bifall för min motion om medborgardialog

mars 15, 2012

 

Jag ser livet från olika perspektiv

Kvällens kommunfullmäktige blev långt – vääääldigt långt! Många intressanta frågor stod på dagordningen som ”bara” bestod av 31 punkter. Min motion om beredning för medborgardialog låg som ärende 29 och behandlades vid kvart över elva på kvällen.

Vid den tiden hade nog de flesta börjat känna av en viss trötthet och också tappat fokus en smula, jag vet att jag hade det i alla fall. Men sessionssalen piggnade till när det var dags att fatta beslut om medborgardialogen. Då blev det fart på alla partier.

Till min stora glädje biföll inte bara några partier motionen utan praktiskt taget alla!

Alla partier pratade också om hur varmt detta ämne ligger dem om hjärtat och vissa hävdade till och med att de, via folkpartiet och mig, nu kunde komma in bakvägen i en fråga som egentligen tillhörde dem.

Demokrati och delaktighet är inte en fråga som tillhör någon, det är en rättighet i mina ögon. Som jag tidigare sagt så är det en gammal idé som jag bara försöker införa i vår kommun genom att lyfta den. Vi behöver alla tänka stort och visionärt för att stärka demokrati och medborgardialog är en god början.

Att stärka den demokratiska processen och verkligen skapa delaktighet och intresse för den egna kommunens aktiva politiska beslut är angeläget och något som angår oss alla.

Som jag avslutade debatten med ikväll:

Det är helt enkelt roligt att konstatera att vi alla kan enas om något

Lolo

 

No comments yet

Kommentera

