Skip to content

fruktansvärda bränder…

maj 9, 2012

Igår strax efter lunch befann vi oss i trädgården. Henry skulle komma klockan två i vanlig ordning och lilltösen har ju varit sjuk – jag

Foto: Louise Stjernquist

tyckte det passade fint med lite trädgårdspill. Vår ena hund, Are, skällde bekymrat och ville inte sluta trots att vi talade allvar med honom och det var då vi upptäckte att det rök våldsamt någonstans ifrån. Vi bor nordost om Steglinge gården – som stod i ljusan lågor.

Djupt bekymrade tog vi oss snabbt dit och jag och dottern hjälpte några andra tjejer att leta efter hästarna. Röken låg tung över kyrkogården och jag knöt min tunna halsduk runt dotterns mun. Själv använde jag min stickade tröja som skydd. Hästarna var tack och lov infångade och djurambulansen hade kommit till platsen. PUH!

Det var minst sagt fruktansvärt. En gång för många år sedan hyrde vi del av ett hus på gården… Massor av människor hade samlats och oavsett vad som orsakat det hela är det inget mindre än en tragedi av gigantiska mått.

Vinden låg på från sydost och drog mot nordväst – vilket faktiskt är precis tvärt om

Foto: Louise Stjernquist

jämfört med hur det brukar vara hos oss. Nordvästan viner oftast runt öronen… Detta innebar ju att väldigt många hushåll i Höganäs fick röken rakt mot sig. Det gick ut en varning via radion om att hålla fönster och dörrar stängda, samt hålla sig inomhus.

När man nu på morgonen möts av nyheten att ytterligare en storbrand drabbat Höganäs, denna gång flygplatsen, är det inte utan att jag rynkar på ögonbrynen och blir lite skarp i blicken…

Inga ord, ingenting, kan göra detta ogjort.. Mina varmaste tankar går till alla drabbade…

No comments yet

Kommentera

