Skip to content

Att spara eller inte spara… det är frågan

maj 31, 2017

Debatterna går höga runt kommunens kommande budget, så även bakom kulisserna. SKLs prognoser spår dystrare tider och svångremmar plockas fram och dammas av. Mina 25 öre? Kommer här:

Jag kan faktiskt sammanfatta det i väldigt enkla ordalag. Min inställning till att behöva ”effektivisera” (spara helt enkelt) är:

Har man inte råd till mat och husrum så åker man inte på semester.

Med detta menar jag att det för mig är viktigare att vi ser till att undvika besparingar på det som är kommunens huvuduppgift, våra barn, ungdomar, sjuka, funktionhindrade och äldre. På utbildningsnämndens möte den 30 maj lades det till en del punkter och att-satserna förändrades på vårt (Liberalernas) initiativ. Förvaltningen har tagit fram förslag med konsekvensbeskrivning, så långt allt väl, men det är vi som politiskt måste väga alla dessa viktiga saker mot varandra. Genom de ändringar som vi lyckades få övrig allians att gå med på, ges ytterligare en möjlighet att titta djupare på vilka konsekvenser det skulle kunna ge OM dessa förslag någonsin blir verklighet. 

En sak som inte togs upp i tidningen är fritidsgårdsverksamheten som också ingår som en mycket viktig punkt där vi verkligen behöver titta djupare på konsekvenserna! För min del betyder det att jag nu ska förhandla och diskutera med övriga gruppledare i alliansen. Sista ordet är långt ifrån sagt… det är först i september på kommunfullmäktige som det avgörs vad som sker.

Vi har massor av idéer och förslag som jag så småningom kommer att berätta om, men just nu räcker det med att sammanfatta det hela igen:

Barn, ungdomar, funktionhindrade, äldre och sjuka är mina prioriteringar.

Louise Stjernquist – gruppledare Liberalerna i Höganäs 

One Comment leave one →
  1. Jan Larsson permalink
    juni 4, 2017 21:40

    Rätt och Riktigt Louise

Kommentera

