Skip to content

Bäst att förklara tydligare

juni 17, 2017

Mp har i en insändare undrat vad jag menar med att jag inte är för de föreslagna neddragningarna inom ungdomsverksamheten och skolan. Jag trodde i min enfald att det hade framgått men inser att det kanske inte är så, för alla i alla fall. Så här är det:

Kommunfullmäktige i Höganäs gav ALLA nämnder i uppgift att ta fram FÖRSLAG på vilka åtgärder som var möjliga att göra för att effektivisera verksamheterna med 3%. Nämnderna i sin tur gav sina förvaltningar i uppdrag att göra just det som var efterfrågat och de gjorde sina hemläxor. Nej, vi hade inte kunnat låta bli eftersom då hade vi fått bakläxa och det hade dragit ut på tiden, vilket i sin tur hade lett till att budgetutskottet (där jag f ö också sitter med) inte hade fått alla de uppgifter som behövs för att kunna få helheten och därmed sätta igång med arbetet att skapa en budget för hela kommunen. Det hade skapat väldiga problem helt enkelt.

Det är alltså anledningen till att Liberalerna röstade ja, att budgetutskottet skulle få upp förslagen och kunna börja jobba!

Internt har Liberalerna varit tydliga med vad vi tycker om förslagen gällande skolan och även socialnämnden (som ju faktiskt också är en väldigt viktig del av kommunens verksamhet). Vi ville ha fördjupade konsekvensanalyser för att även de ska kunna finnas med i arbetet innan budgeten klubbas i oktober. Visst är utbildningsnämnden självständig, men all verksamhet finns under samma tak och med samma plånbok, nämligen skattepengar. Nu börjar arbetet för mig och de andra som sitter i budgetutskottet – och nu börjar de tuffa diskussionerna – för kommunens hela budget är inte en fråga som rör enbart utbildningsnämnden. 

För att skapa en helhet, besluta oss för åtgärder och prioritera måste vi ha så många kort på bordet som möjligt! Då ta ansvar och göra vad som krävs.

Jag tar oron ute bland personal, föräldrar och medborgare på stort allvar och menar varje ord när jag säger (och har sagt tidigare) att sista ordet är inte sagt.

Louise Stjernquist

 

No comments yet

Kommentera

